fredag den 17. april 2020

Ingen succes for de gråstrubede ved Broholm i år.

Hej Erhardt!

Jeg fik til morgen en meget trist oplevelse ved Broholm.



Gennem den sidste måneds tid, har jeg som i de senere år, fulgt de Gråstrubede lappedykkeres liv og færden med stor fornøjelse og interesse.
Jeg har fulgt dem fra deres ankomst, deres voldsomme kamp og forsvar af deres territorie, deres parring og reddebygning, æglægning og til sidst rugning, så alt var faktisk den rene idyl med små knaster undervejs.

I forgårs besøgte jeg Broholm igen for at tilse de Gråstrubede og alt var som det skulle være. Hunnen rugede og hannen holdt vagt tæt på reden. Ved den lejlighed tog jeg et billede af hunnen, som kort havde rejst sig i reden og æggene ses lige så tydeligt.



Det var det sidste billede jeg fik taget af hunnen.

Til morgen var reden tom og begge fuglene havde forladt reden og området, og hvorfor ved jeg ikke, men meget trist er det.

Om det kan være Knopsvanehannen, som har været på spil vides ikke. Hans mage ruger 10 m. fra lappedykkernes rede, og hannen har flere gange vist megen aggressiv adfærd især over for områdets Grågæs.



Du får det sidste billede af  den Gråstrubede hun som stolt viser sine æg frem.

Hvor kan naturen dog være barsk. Jeg tror ikke på at lappedykkerne vender tilbage, og forsøger sig på  en ny i voldgraven på Broholm.


Mvh og god weekend.
Poul Brugs

Foto og tekst Poul Brugs Rasmussen, Lundeborg

------------------------------------------------------------

Søndag den 19. april 2020


Broholm til morgen: Føljetonen fortsætter:


Gråstrubet lappedykker 3 FU.

Humøret steg en grad eller to til morgen, da de føromtalte Gråstrubede lappedykkere var kommet tilbage  i voldgraven.

Nu holdt de til i den sydlige del af voldgraven, lantg fra svanerne, der har rede i  den vestlige del af voldgraven.

Om de begynder på en ny med reddebygning osv.  må vise sig.


Mvh
Poul Brugs

.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar