tirsdag den 25. september 2012

Nòlsoy - tirsdag d. 25. september

Nólsoy



Første person ved morgenbuffeen kl 07 for at kunne nå færgen til Nólsoy kl 07.55.


Fin sejlads til øen. En enkelt Storkjove fløj forbi. Ikke særlig mange kunder med færgen, der sejler som en speedbåd til øen så turen tager kun 20 minutter.
Vandreruten på Nólsoy er markeret med varder

Planen var at gå mod Kaplin på sydøstkysten, men jeg stoppede da jeg nåede toppen ved Bólstadur. Der kom nogle kraftige byger, da jeg gik langs varderne på Langåbrekka.


På turen var der to Stenpikker, nogle Skærpibere og 10 Hjejler. Lyset og vejret skiftede hele tiden og på et tidspunkt var området indhyllet i skyer (tåge). Turen til Fyrtårnet tager omkring to en halv time og frem og tilbage 5 timer, men det turde jeg ikke satse på, når jeg ville med færgen retur til Tòrshavn igen kl 13.
Med østlig vind slår bølgerne ind over havnen på Nólsoy

Vinden var i dag med kulingstyrke fra nordøst - øst og det var meget fint på en stor del af strækningen fordi jeg så kunne gå i læ for vinden. De steder hvor vinden kunne få fat måtte jeg klare mig på abefacon - med alle fire. Ruten er godt afmærket med varder og vegetation er tørvemos med lyng, revling.
På returen obsede jeg lidt ved Bergrætstangi hvor flere Mallemukker passerede. Der var også nogle gamle suler og Topskarv som fløj mod nord. Her lå der konstant ravne i luftstrømmen fra havet.
Almindelig ryle Nólsoy

I havnen på Nòlsoy var der Alm ryle, Stenvender, Skærpiber, Ederfugle og tejster. Tejsterne er over alt. I byen, hvis man kan kalde det en by ;-) var der en del stære, som fløjtede lystigt. Lidt kratslusk (dog ingen krat) blev der til og en enkelt gransanger, Stenpikker og skærpiber kunne ses. 
Turen gik retur til Tòrshavn kl 13. uden at få set Jens-Kjeld Jensen Nòlsoy er berømt for Lille stormsvale som har unger lige nu! At oplever Stormsvaler kræver at man overnatter på øen og arrangerer en guide.
Havneportalen med Lille stormsvale lokaliteten øverst til venstre på fjeldet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar