fredag den 1. juni 2018

Har du set Insektmobilen(-erne) på Sydfyn?


Det klassiske billede af en entomolog med en ketcher spænende, vildt svingende ud over en blomstereng er nok det billede, de fleste danner, når de tænker på en sommerfuglenørd, men det billede kan forstærkes!

Nu er de meget, meget mere synlige!

Som Hans Rytter skriver:

"Jeg har i dag lavet mine ruter med www.insektmobilen.dk 

Måske en god idé at omtale det, da folk spærrer øjnene noget op, når man møder dem 🙄

Mvh. Hans"


Hans Rytter med insektnettet på taget. Foto: Bodil Rytter
Cirka 300 har været tilmeldt projektet; men kun 200 skulle bruges. Det har været geografien, som ført til at ifølge mit kendskab hele tre her på Sydfyn har været ude med den store ketcher på bilen.
De har nu pakket udstyret ned og sendt de indfangede insekter til Naturhistorisk Museum, København. Selv var jeg ikke så heldig at få del i "besværet":



Kære frivillig,

Tusinde tak for din tilmelding til Insektmobilen.

Vi har fået over 300 tilmeldinger, og selvom vi fik fremstillet 50 ekstra net, så har vi desværre ikke kunne lave ruter til alle. Udvælgelsen af frivillige til årets insektindsamling er baseret på at dække så mange steder i Danmark som muligt.

På den baggrund kan vi desværre ikke give dig en rute i år.
Men Insektmobilen skal også samle insekter til næste år, og vi lover, at vi kontakter dig igen til foråret, så du kan få mulighed for at deltage i indsamlingen i 2019.

Husk at du også kan følge med på Facebook (facebook.com/insektmobilen).

De bedste hilsner,
Anders, Jonas og Cecilie

Statens Naturhistoriske Museum
Københavns Universitet
Center for Makroøkologi, Evolution og Klima
Universitetsparken 15, 2. sal
2100 København Ø



Michael Angel Bjerregaard deltager også og har delt dette på Facebook:

Foto: Michael Bjerregaard
"Så er kassen med udstyr til min egen #insektmobilen ankommet. 😊 
Glæder mig til at komme ud og fange insekter med bilen. 
Bliver spændende at se, hvad der er at fange.😁
http://insektmobilen.snm.ku.dk"

Ikke kun insekter bliver fanget på turen, men også gode oplevelser og obs:

Peder Skou skriver:

"Her Erhardt.

Jeg var ude at køre her sidst på eftermiddagen for Insektmobilen: www.insektmobilen.dk. På Hundstrupvej ikke langt fra indkørslen til godset Langeskov så jeg en rødrygget tornskade. Det er godt nok længe siden jeg sidst har set arten i DK. 

Mvh Peder"


TV-avisen's indslag 4. juni 2018 kl 18:30: Mandtal - Billister skal indfange insekter



.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar