mandag den 25. september 2017

Kirkeugle sensation på Fyn!


Efter 15 - 20 års fravær, tyder det nu på at et par opholder sig på Sydfyn.
Jeg får pænt mange henvendelser vedr. mulige kirkeugler. 99% er Tårnfalke, natugler, musvåger altså alt andet en kirkeugler. Så indrømmet jeg var skeptisk da jeg blev kontaktet om kirkeugler på Fyn - idet kirkeuglen i hvad 15 - 20 år ikke med sikkerhed har ynglet på vore danske øer. Men men, en tilsendt lydfil i afslørede 2 kaldende kirkeugler, så det kan nok være at henvendelsen fik min interesse.
Det viste sig at optagelsen var tilbage fra Juli måned, så vi ville gerne ha lidt flere oplysninger. For nogle dage siden, hørtes uglerne dog igen på ejendommen. Per Rasmussen kontaktede mig derfor igen og snart havde vi en aftale i hus om, at jeg skulle hente Per og besøge stedet i søndags kl. 14.00 mhp. at opsætte et par kirkeuglekasser mv.

Benny og Per

Allerede lørdag kørte jeg dog til Fyn, og jeg og knægten overnattede derfor i schelter lige op og ned af Lillebælt ved Middelfart for at få en far/ søn tur ud af det. Da vi ved 10 tiden gjorde os klar til at komme videre, ringede Per dog og aflyste aftalen pga. sygdom hos husejeren.

Per som i dag jo er særdeles aktiv rød Glente mand, inviterede os dog over til hans fine gamle vandmølle, hvor vi afleverede vores medbragte kasser og fik en aftale om, at Per efter nærmere aftale vil opsætte kasserne når ejeren igen er frisk. Per har tidligere opsat mængder af sløruglekasser, så som lokal er det er super at han har tilbudt at tage sig af fundet på Fyn - mange tak for det. Jens kristian og jeg siger mange Tak for hyggelig snak over et kop kaffe og ikke mindst tak, for dejlig fynsk honning.
Jeg er ked af at vores aftale kostede dig (Per Rasmussen) en ny art, men hey det er lige før at kirkeugle på Fyn er en større sensation end et 4. fund af en bairdsryle ;-) ;-)

Det bliver dæleme spændende at se, om uglerne bliver på stedet og hva fremtiden ellers bringer for dem....

Benny Kristensen

Kilde: Danske ugler på Facebook

Per Rasmussen har slået følgende op på Facebook, mandag den 2. oktober 2017.

Kirkeuglekasse . Foto: Per Rasmussen


"Tænk sig at man i 2017 kan opsætte sin første redekasse til Kirkeugle på Fyn og alligevel have et begrundet håb at der rent faktisk kommer ugler i kassen :-)"

2 kommentarer:

  1. Det lyder MEGET spændende!
    Jeg er sikker på at I har styr på at kasserne skal sættes op ganske tæt på egnede fourageringsmuligheder (hestefolde), da det er en forudsætning for ynglesucces.
    Jeg ser også frem til fotodokumentation af kirkeugle på Fyn - det vil være årets bedste ugle-nyhed!

    SvarSlet
  2. Nu er Benny Kristensen artskoordinator for Kirkeugle, så vi har styr på hvor kasserne skal sættes op :-)
    Jeg har en aftale om at sætte kasser op på mandag, og så ved vi mere om stedet. Men når man kigger på Google Maps så er der hestfolde i baghaven og der er græssede arealer i nærheden.
    Det med fotodokumentation kan jeg dog ikke klare, medmindre de komme så tæt på at det kan klares med en iPhone :-)

    SvarSlet