fredag den 3. maj 2019

En helt almindelig hverdagscykeltur på Nevrestien, Ærø i maj. Foto og tekst Kim Bang Jensen

Hej Erhardt

I går, da jeg cyklede hjem via Nevrestien, der strækker sig fra Gråsten Nor-dæmningen til Ærøskøbing og nød det rige fugleliv langs stien, fik jeg den tanke, at det kunne være interessant at prøve at tage en tur langs stien, hvor jeg skrev ned, hvor mange forskellige arter, man sådan kan møde på sådan en ganske almindelig hverdagscykeltur.

I dag, hvor jeg havde fri, gjorde jeg så alvor af tanken, og tog turen. Her er resultatet:

Fugleobservationer langs Nevrestien (ca. 3 km), d. 3. maj kl. 9.08-10.55:

Mørkbuget Knortegås 70+ R, Strandskade 5 R, Gråkrage 10+ R, Sortkrage 10+ R, Tornirisk 20+ R, Rørspurv 2 R, Fiskehejre 1 R, Bomlærke 4 R,

Havterne Foto: Kim Bang Jensen
Havterne 7 R, Sølvmåge 10+ R, Stormmåge 5, Hættemåge 50+ R,

Ederfugl Foto: Kim Bang Jensen
Ederfugl 100+ R (5 Pull), Stær 4 R, Skovspurv 1 R, Solsort 3 R, Bysvale 20+ R, Landsvale 20+ R, Gråspurv 3 R, Stillits 6 R, Lærke 20+ R, Svartbag 1 R, Blishøne 2 R,

Mudderklire Foto: Kim Bang Jensen
Mudderklire 7 R, Gransanger 1 R, Gråand 5 R, Skarv 20+ R, Ringdue 7 R, Stenpikker 1 R, Grågås 20+ R, Engpiber 1 R, Rødben 1 R, Knopsvane 2 R, Gulspurv 1 R, Gravand 2 R, Spurvehøg 1 R, Hvid vipstjert 10+ R, Gærdesanger 1 R, Rødstjert 2 R, Bogfinke 1 R, Blåmejse 1 R, Musvit 2 R, Ringdue 10 R, Skallesluger 2 R, Råge 10+ R


Hundredevis af fugle fordelt på 45 arter.

Og så læg dem til, jeg ikke lige formår at identificere pga. af manglende evner. 
Det er sgu da en gave at få, at man på sådan en helt almindelig hverdag kan lade sig forkæle med sådan en overflod.

En af baggrundene for de mange arter er de mange forskellige ”naturtyper”: krat, lund, mark, levende hegn, strandeng, lavvandet kystområde.

Hilsen Kim

Ingen kommentarer:

Send en kommentar